Od 1 stycznia 2019 r. dla nowo zatrudnianych pracowników zakład pracy będzie przechowywać akta pracownicze 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym ustał stosunek pracy. Zmienia się też sposób wypłaty wynagrodzeń. To nie wszystkie nowości. W tej książce sprawdzisz: - jakie dokumenty muszą zostać wydane w związku z utworzeniem instytucji kultury, - w jaki sposób przechowywać akta osobowe od 1 stycznia 2019 roku, - jakie dokumenty wypełniać przy wypłacie wynagrodzeń, - w jaki sposób dokumentować czas pracy pracownika, - w jaki sposób wypełniać nowe dokumenty do ZUS - ZUS OSW oraz raport informacyjny ZUS RIA, - o co zadbać przy zatrudnianiu pracownika młodocianego, - w jaki sposób wypełniać umowę o dzieło wraz z przeniesieniem praw autorskich.
W książce znajdziesz kilkadziesiąt wzorów dokumentów wraz z komentarzem, które muszą być wypełniane w instytucji kultury. Są to m.in.: - wzór aktu o utworzeniu instytucji kultury i wzór uchwały w sprawie nadania statutu instytucji kultury, - wzór porozumienia stron w sprawie podwyżki pensji dyrektora instytucji kultury - program działania instytucji kultury, - wzór aktu powołania na stanowisko dyrektora, - zgoda dyrektora na podjęcie dodatkowego zatrudnienia poza instytucją przez pracownika, - umowa o praktykę absolwencką, - umowa o dzieło wraz z przeniesieniem praw autorskich z komentarzem, - ewidencja utworów i artystycznych wykonań, - umowa o używanie w pracy instrumentu, akcesorium do instrumentu, ubioru scenicznego lub rekwizytu pracownika, - regulamin pracy, regulamin wynagradzania i regulamin ZFŚS.
Częstotliwość występowania ADHD w ogólnej populacji wynosi około 5%. Oznacza to, że w każdej klasie może znaleźć się dziecko dotknięte tym zaburzeniem. Nasi eksperci podpowiedzą jak rozpoznać ADHD, w jaki sposób zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz jakich metod pracy używać , by pomóc takiemu uczniowi.
Publikacja została podzielona na kilka części: teorię, praktykę czyli pytania i odpowiedzi oraz dokumenty związane z awansem zawodowym. Każda z części jest z kolei podzielona na działy dotyczące poszczególnych zagadnień: • Porównania starej i nowej ścieżki awansu • Stanowiska mentora • Przygotowania do zawodu nauczyciela • Awansu na nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Dzięki temu dostają Państwo w swoje ręce kompleksowe informacje – kompendium wiedzy na temat nowego awansu zawodowego nauczycieli i dyrektora.
Ocena ryzyka zawodowego w aspekcie stresu nie jest zjawiskiem oczywistym. Wymaga indywidualnego podejścia, czasu i wysiłku. Niezaprzeczalna jest jednak potrzeba przeprowadzania takiego pomiaru, jak również wprowadzanie działań, które zmierzają do minimalizowania stresu w pracy. Wzrastają wówczas efekty wykonywanej pracy, co znowu przyczynia się do rozwoju organizacji. Niemal każdy pracownik doświadcza stresu w pracy. Wydaje się, że zagadnienie to jeszcze bardziej zyskuje na aktualności w ostatnich miesiącach. Sprawdź, jak dokonać oceny ryzyka zawodowego pod kątem czynników stresogennych. Dowiesz się m.in.: czym jest stres i jak przebiega; jakie są źródła stresu, a także konsekwencje działania czynników stresogennych; kto jest narażony na stres; jak zidentyfikować zagrożenia; jak oszacować ryzyko zawodowe pod kątem czynników stresogennych; jakie działania naprawcze i eliminujące elementy stresogenne można odjąć; jak wyglądają dobre praktyki w zakresie eliminowania czynników stresogennych;
Jeśli padasz ofiarą stresu, pierwszą rzeczą, którą trzeba zrobić, jest pozbycie się go najszybciej, jak to tylko możliwe.Dzięki naszym wskazówkom, z których możesz natychmiast skorzystać, ćwiczeniom oddechowym i umysłowym będziesz w stanie poradzić sobie z nim w zaledwie kilka minut!
Odpady, z których można efektywnie pozyskiwać energię, to m.in. biomasa oraz RDF, czyli paliwo alternatywne najczęściej powstające w wyniku przetwarzania odpadów komunalnych. Podmioty działające w obszarze pozyskiwania energii z odpadów muszą przestrzegać ściśle określonych przepisów. O obowiązujących w tym zakresie przepisach, obowiązkach przedsiębiorców, a także grożących im karach, przeczytasz w tym e-booku.
Działalność każdej firmy wpływa w określony sposób na stan środowiska naturalnego, dlatego przedsiębiorcy powinni zdawać sobie z tego sprawę i mieć stosowną wiedzę na temat obowiązujących przepisów dotyczących ochrony środowiska. W praktyce dotyczy to szerokiego spektrum działań, którym warto przyjrzeć się z różnych perspektyw. W tej publikacji postaramy się szczegółowo omówić obowiązującą przedsiębiorców dokumentację z zakresu ochrony środowiska.
Kodeks pracy stanowi podstawowy akt prawny, który w swojej praktyce na co dzień zobowiązani są stosować pracodawcy. W niniejszym opracowaniu Czytelnik odnajdzie ujednoliconą treść przepisów KP (wg stanu prawnego na 1 lutego 2023 r.) wraz praktycznym omówieniem ostatnich zmian w przepisach. W wydaniu uwzględniono także zmiany wynikające z nowelizacji przepisów Kodeksu pracy o pracy zdalnej i badaniach trzeźwości pracowników. Zbiór przepisów dedykowany wszystkim pracodawcom, menedżerom HR, prawnikom oraz specjalistom zatrudnionym w działach kadrowo-płacowych.
Wytwórca odpadów musi spełnić wiele obowiązków wynikających z przepisów dotyczących ochrony środowiska i gospodarki odpadowej. Odpady mogą powstawać właściwie w każdej działalności, a to, jakie i w jakich ilościach, zależy w dużej mierze od wielkości firmy oraz jej specyfiki. Jak odnaleźć się w gąszczu przepisów? Kogo nazywamy wytwórcą odpadów? Czy wszystkie obowiązki dotyczą właśnie Ciebie? Dowiesz się tego z e-booka
Kolejne mutacje wirusa SARS-CoV-2, liczba zakażeń wśród personelu medycznego, kierowanie na kwarantannę czy izolację, a nawet zgony wśród lekarzy, pielęgniarek czy ratowników medycznych doprowadziły do tego, że placówki medyczne musiały przestawić się na funkcjonowanie w innym trybie, z mniejszą liczbą personelu i w reżimie sanitarnym. Epidemia COVID-19 wymusiła wprowadzenie i przestrzeganie szczególnych procedur, które zabezpieczą personel i pacjentów przed rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. W książce znajdziesz gotowe do wdrożenia w placówce medycznej procedury epidemiologiczne.
Sprawdź, jak obecnie wyglądają kontrole Inspekcji Transportu Drogowego! Z naszego e-booka dowiesz się, jakie nowe uprawnienia mają inspektorzy, jakie dokumenty musi mieć przy sobie kierowca podczas kontroli, co sprawdzi inspektor, jakie będą konsekwencje kontroli – dla kierowcy, zarządzającego transportem i właściciela firmy, a także jak się przed nimi uchronić. Sprawdzisz także, co się dzieje po kontroli - jak szybko naruszenia odnotowywane są w bazie naruszeń KREPTD i jak szybko informacja o naruszeniach trafia do organów licencyjnych.
Służba bhp to wyodrębniona w strukturach zakładu pracy jedno- lub wieloosobowa komórka organizacyjna. W jej gestii leży przede wszystkim doradztwo oraz kontrola w zakresie bhp. Zasadnicze znaczenie przy ustalaniu liczebności i kwalifikacji obsady personalnej tej służby powinien mieć dla pracodawcy stopień faktycznych, ale też potencjalnych zagrożeń zawodowych w firmie (wypadki przy pracy i choroby zawodowe). Bardzo duże znaczenie będą też miały uciążliwości wynikające z rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, stosowane technologie i posiadane wyposażenie techniczne.
W książce przedstawiono m.in. informacje dotyczące doboru przewodów i kabli oraz urządzeń elektrycznych, które mają pracować w miejscach o zwiększonym zagrożeniu pożarowym. Opisano zasady bezpiecznej eksploatacji silników elektrycznych prądu przemiennego. Podano wytyczne dotyczące montażu instalacji w obiektach zagrożonych pożarem, a także wymagania dotyczące zasilania rezerwowego, oświetlenia awaryjnego czy instalacji, których funkcjonowanie jest niezbędne w czasie pożaru.